Fake news

From Teach The Net
Jump to: navigation, search

"We need to start seeing the media as a bearded nut on the sidewalk, shouting out false fears. It’s not sensible to listen to it." - Michael Crichton, Why Speculate?

Contents

Gell-Mann Amnesia effect

Media carries with it a credibility that is totally undeserved. You have all experienced this, in what I call the Murray Gell-Mann Amnesia effect. (I refer to it by this name because I once discussed it with Murray Gell-Mann, and by dropping a famous name I imply greater importance to myself, and to the effect, than it would otherwise have.)

Briefly stated, the Gell-Mann Amnesia effect is as follows. You open the newspaper to an article on some subject you know well. In Murray’s case, physics. In mine, show business. You read the article and see the journalist has absolutely no understanding of either the facts or the issues. Often, the article is so wrong it actually presents the story backward—reversing cause and effect. I call these the “wet streets cause rain” stories. Paper’s full of them.

In any case, you read with exasperation or amusement the multiple errors in a story, and then turn the page to national or international affairs, and read as if the rest of the newspaper was somehow more accurate about Palestine than the baloney you just read. You turn the page, and forget what you know.

That is the Gell-Mann Amnesia effect. I’d point out it does not operate in other arenas of life. In ordinary life, if somebody consistently exaggerates or lies to you, you soon discount everything they say. In court, there is the legal doctrine of falsus in uno, falsus in omnibus, which means untruthful in one part, untruthful in all. But when it comes to the media, we believe against evidence that it is probably worth our time to read other parts of the paper. When, in fact, it almost certainly isn’t. The only possible explanation for our behavior is amnesia.

- Michael Crichton, in his essay Why Speculate?

Fake News

Imgur Album

This IMGUR Album was compiled with a number of screenshots of fake news over the years.

CNN

"Seek truth. Break news. Hold the powerful accountable."
- CNN Mission Statement

U.S. military using nerve gas on Vietnam War defectors [June 7, 1998]

The News

This was a feature presentation of news magazine show "Newsstand: CNN & Time".

CNN, in partnership with sister Time magazine, ran a report that Operation Tailwind in 1970 in Vietnam involved the use of Sarin gas to kill a group of defectors from the United States military. The Pentagon denied the story. Skeptics deemed it improbable that such an extraordinary and risky atrocity could have gone unnoticed at the height of the Vietnam War's unpopularity.

- Quoted from Wikipedia
[T]he report had falsely cast the United States Government, and in particular its military and intelligence arms, as brazenly using and concealing the use of one of the most forbidden weapons in the modern arsenal, a nerve gas banned by numerous international treaties.

A day after the piece was broadcast, a slightly modified version of the account of a mission code-named Operation Tailwind was published in Time

- Quoted from NYT Article on the presentation

Washington Post Article

The Retraction

Cable News Network executives yesterday retracted the network's report that the United States military used lethal sarin nerve gas in a secret 1970 mission in Laos with the intention of killing American defectors.

The retraction, broadcast yesterday afternoon and accompanied by an apology, was based on an independent investigation, done at CNN's request, that showed the report's conclusions were not supported by the evidence.

A senior executive with the network said yesterday that Peter Arnett, a Pulitzer Prize winning journalist and perhaps the network's most prominent correspondent, had been reprimanded for his work on the story. April Oliver and her colleague Jack Smith, the producers who had led the eight-month reporting effort, refused to resign and were dismissed. Pamela Hill, the senior executive producer of Newsstand, resigned.

 - Quoted from NYT Article

Assault Rifle Ban [May, 2003]

The News

Two CNN broadcasts... which featured firing demonstrations by the sheriff’s department in Broward County, Fla., suggested that firearms banned under a 1994 law are more powerful than similar, legal weapons.

One of the Thursday broadcasts incorrectly reported that fully automatic weapons are included in the 1994 ban on 19 types of semiautomatic rifles. Fully automatic firearms have been federally regulated since 1934.

“Either it was a deliberate attempt to fake the story, or the reporter had a complete ignorance of the story he’s covering,” said Wayne LaPierre, executive vice president of the National Rifle Association.

In one of the segments, Broward County Sheriff Ken Jenne introduced a detective with “an old Chinese AK-47 that has been banned.” Mr. Zarella, CNN’s Miami bureau chief, then said: “That is one of the 19 currently banned weapons.”

In fact, that weapon is not covered by the 1994 ban.

Fully automatic weapons, such as machine guns and AK-47s, are regulated by the National Firearms Act of 1934. They are not among the semiautomatic guns prohibited by the Violent Crime Control and Law Enforcement Act of 1994.

The 1994 law — which will expire in September 2004 if Congress does not renew it — banned some military-style rifles that are semiautomatic, meaning they fire one shot each time the trigger is pulled.

The NRA and other gun rights groups say the banned guns are only “cosmetically” different than many legal types of firearms, and that the news media have consistently confused the semiautomatics with fully automatic weapons, such as the M-16.

In the first of the two segments that aired Thursday, a Broward County detective fired the AK-47 in semiautomatic mode, and the camera showed bullets hitting a cinder-block target. The detective then fired a legal semiautomatic weapon, and CNN showed a cinder-block target with no apparent damage. On Friday, CNN admitted that the detective had not been firing at the cinder block.

- Quoted from Washington Times Article

A follow-up Washington Post article 9 years later.

The Retraction

CNN aired another broadcast that clarified which weapons are banned under the 1994 law, saying the ban is based on whether the gun has external features, such as a flash suppressor or a pistol grip.

A CNN anchor introduced [the] segment by saying: “On this program on Thursday, we aired a live demonstration CNN set up with law enforcement officials of a banned semiautomatic rifle and its legal counterpart. We reviewed that demonstration and one on another CNN program, and decided that a more detailed report would better explain this complex issue.”

- Quoted from Washington Times Article

It's illegal for you to view Wikileaks, only the press can [October, 2016]

The News

Also interesting is, remember, it’s illegal to possess these stolen documents. It’s different for the media. So everything you learn about this, you’re learning from us.

- CNN anchor Chris Cuomo, on viewing the leaked Podesta emails on the Wikileaks website. Source Video

The Truth

The First Amendment offers the same protection to the media as to the rest of us, including when it comes to possessing or distributing illegally obtained material (so long as you weren’t involved in the original illegal hack or interception or leak). 

- Quoted from WashingtonPost Article

TechDirt Article, WSJ Article

Comey expected to refute Trump [June 6, 2017]

The News

Comey expected to refute Trump
In his much-anticipated congressional testimony on Thursday, fired FBI Director James Comey will dispute President Donald Trump's blanket claim that he was told he was not under investigation multiple times, according to sources familiar with Comey's thinking.

Rather, one source said that Comey is expected to tell senators that he never assured Trump he was not under investigation, because such assurances would have been improper. Another source hinted that the President may have misunderstood the exact meaning of Comey's words, especially regarding the FBI's ongoing counterintelligence investigation.

- Original CNN Article

The Retraction

Comey unlikely to judge on obstruction

CORRECTION AND UPDATE: This article was published before Comey released his prepared opening statement. The article and headline have been corrected to reflect that Comey does not directly dispute that Trump was told multiple times he was not under investigation in his prepared testimony released after this story was published.

In his much-anticipated congressional testimony on Thursday, fired FBI Director James Comey is not likely to offer his conclusion about whether the President obstructed justice regarding the agency's Russia investigation, according to a source with knowledge of Comey's testimony.

- Updated CNN Article

Congress investigating Russian investment fund with ties to Trump officials [June 22, 2017]

The News

Congress investigating Russian investment fund with ties to Trump officials
Senate investigators are examining the activities of a little-known $10-billion Russian investment fund whose chief executive met with a member of President Donald Trump's transition team four days before Trump's inauguration, a congressional source told CNN.

The source said the Senate intelligence committee is investigating the Russian fund in connection with its examination of discussions between White House adviser Jared Kushner and the head of a prominent Russian bank. The bank, Vnesheconombank, or VEB, oversees the fund, which has ties to several Trump advisers. Both the bank and the fund have been covered since 2014 by sanctions restricting U.S. business dealings.

Separately, the Treasury Department has been looking into the Jan. 16 meeting between the fund's chief executive and Anthony Scaramucci, a member of the transition team's executive committee and a fundraiser and adviser for Trump's presidential campaign, according to a Jan. 30 letter from Treasury Secretary Steven Mnuchin.

- Original CNN Article

The Truth

Claim: "Senate investigators are examining the activities of a little-known $10-billion Russian investment fund whose chief executive met with a member of President Donald Trump's transition team four days before Trump's inauguration"

  • The Senate intelligence committee is not investigating this matter Source

Claim: "Separately, Steve Mnuchin, now Treasury Secretary, said in a January letter that he would look into the Jan. 16 meeting between the fund’s chief executive and Anthony Scaramucci, a member of the transition team’s executive committee and a fundraiser and adviser for Trump’s presidential campaign."

  • The matter has been reviewed and determined to be without merit Source

Claim: The report stated that the RDIF was the entity of the VEB, covered by the 2014 US sanctions restricting US cooperation from these organizations. According to the CNN report, the discussion between Dmitriev and Scaramucci could include the issue of the sanctions being lifted, which would help the fund attract more international investment to Russia.

  • The Russian Direct Investment Fund (RDIF) became an independent sovereign fund in 2016, and is not part of Vnesheconombank - its operations are wholly independent of the bank. RDIF always operates in full compliance with relevant regulations and legislation and its operations do not violate sanctions Source 1 Source 2


The Retraction

On June 22, 2017, CNN.com published a story connecting Anthony Scaramucci with investigations into the Russian Direct Investment Fund.

That story did not meet CNN's editorial standards and has been retracted. Links to the story have been disabled. CNN apologizes to Mr. Scaramucci.

- CNN Retraction

CNN sacked three network officials over the incident: Frank, the reporter on the story; Eric Lichtblau, a recent CNN addition from the New York Times who edited the piece; and Lex Haris, the executive editor of "CNN Investigates." Source

Trump feeds fish, winds up pouring entire box of food into koi pond [November 6, 2017]

The News

Trump feeds fish, winds up pouring entire box of food into koi pond

President Donald Trump took a moment out of his whirlwind Japanese trip to connect with nature and feed some fish, but after a few delicate scoops, he resorted to a grand gesture met with some laughter.

The moment happened as Trump and Japanese Prime Minister Shinzo Abe headed to lunch. The leaders were escorted to a dining room that overlooks a koi pond at Akasaka Palace.

Moments later, aides opened two large screen doors and the leaders emerged holding two small wooden boxes filled with fish food.

As an aide clapped loudly, Abe and Trump tossed spoonfuls of fish food into the pond. Then, with a look of enjoyment, Trump quickly poured his entire box of food into the pond.

- Article

Accompanying the article was this selectively edited clip, which appeared to show Trump and the Japanese PM spooning out food, then zooms in out Trump and shows him (and only him) dumping in his bowl.


The Truth

As seen in this video, Trump was merely following the lead of Japan PM, who dumped his box in first.

The CNN article linked above notes after the fact that:

The move got Trump some laughs, and a smile from Abe, who actually appeared to dump out his box of food ahead of Trump.

However, as noted in this reddit thread, that clause seems to not have been included in the original story. The earliest archived version of the article includes the updates, so that cannot be verified.

However without that twist, the story is hardly newsworthy - and the selectively edited clip in the article supports the narrative, and was picked up by other news outlets.

Mentioned in Trump's 2017 Fake News Awards.

CNN Fact Check: Trump asks Japan to build cars in the U.S. It already does [November 6, 2017]

The News

Trump asks Japan to build cars in the U.S. It already does
"Try building your cars in the United States instead of shipping them over. Is that possible to ask? That's not rude. Is that rude? I don't think so," Trump told executives from automakers including Toyota (TM) and Mazda (MZDAF) during a trip to Japan on Monday.

Japanese automakers, however, already have huge factories in the U.S. that churn out millions of cars each year.

- Original CNN Article

The Truth

This was the result of the Journalist cherry-picking quotes.

[The] fuller remarks makes clear he did know that Japanese cars are built in the United States. He even talked about it at-length and praised the manufacturers for the amount of jobs they've created here.

 - Quoted from WashingtonPost Article

The Retraction

The story was updated like so:

Trump wants Japan to build more cars in the U.S.
"Try building your cars in the United States instead of shipping them over. Is that possible to ask? That's not rude. Is that rude? I don't think so," Trump told executives from local automakers during a trip to Japan.

At the same time, Trump thanked Japanese automakers for "building new plants and doing expansions" of existing facilities in the United States. He praised Toyota (TM) and Mazda (MZDAF) for planning a new $1.6 billion manufacturing plant in the U.S.

- Updated CNN Article

And the following correction was added to the bottom:

-- Correction: The original version of this article and its headline did not make clear that President Trump had praised Japanese automakers for expanding existing U.S. facilities and for making new investments in the U.S. The article and headline have been updated.

The headline went from implying Trump was a moron ("Trump asks Japan to build cars in the U.S. It already does") to being hardly newsworthy ("Trump wants Japan to build more cars in the U.S.").

Exclusive: Email shows effort to give Trump campaign WikiLeaks documents [December 8, 2017]

The News

Exclusive: Email shows effort to give Trump campaign WikiLeaks documents
Candidate Donald Trump, his son Donald Trump Jr. and others in the Trump Organization received an email in September 2016 offering a decryption key and website address for hacked WikiLeaks documents, according to an email provided to congressional investigators.

The September 4 email was sent during the final stretch of the 2016 presidential race -- two months after the hacked emails of the Democratic National Committee were made public and one month before WikiLeaks began leaking the contents of Clinton campaign chairman John Podesta's hacked emails.

The email came less than three weeks before WikiLeaks itself messaged Trump Jr. and began an exchange of direct messages on Twitter. Trump Jr. told investigators he had no recollection of the September email.

Congressional investigators are trying to ascertain whether the individual who sent the September email is legitimate and whether it shows additional efforts by WikiLeaks to connect with Trump's son and others on the Trump campaign. The email also indicated that the Trump campaign could access records from former Secretary of State Colin Powell, whose hacked emails were made public by a Russian front group 10 days later.

The email, which was described to CNN by multiple sources and verified by Trump Jr.'s attorney, came from someone who listed his name as "Mike Erickson." It was addressed to Trump, Trump Jr., Trump Jr.'s personal assistant and others, and turned over to Congress as part of the documents provided by the Trump Organization.

- Original CNN Article

There is also a video of it.

The Truth

The implication being that the DNC leak that Wikileaks released publicly on September 13 2016 were given to Trump Jr. in this email on September 4th privately (9 days before being made public).

As it happens, the email was actually sent on September 14th, one day after the leak was made public - not September 4th.

The difference between September 4th and September 14th is the difference between someone merely flagging already public information and someone quietly slipping the GOP nominee and his team advance access to hacked correspondences. (More analysis)

Wikileaks tweeted about this, saying:

While Trump's #FakeNewsAwards attributes the "bronze" (#3) medal to CNN, in fact, NBC & CBS also originated or "verified" the same false story in an extraordinary case of triple fake news placement that still lacks all transparency or discipline.

The Retraction

Email pointed Trump campaign to WikiLeaks documents
Correction: This story has been corrected to say the date of the email was September 14, 2016, not September 4, 2016.

Candidate Donald Trump, his son Donald Trump Jr. and others in the Trump Organization received an email in September 2016 offering a decryption key and website address for hacked WikiLeaks documents, according to an email provided to congressional investigators.

The September 14 email was sent during the final stretch of the 2016 presidential race.

CNN originally reported the email was released September 4 -- 10 days earlier -- based on accounts from two sources who had seen the email. The new details appear to show that the sender was relying on publicly available information. The new information indicates that the communication is less significant than CNN initially reported.

- CNN's updated article

ABC News

Troubling Anthrax Additive Found; Atta Met Iraqi [Oct 29, 2001]

The News

A second test of the anthrax-laced letter sent to Senate Majority Leader Tom Daschle points to the presence of a troubling chemical additive, sources tell ABCNEWS.

Four well-placed and separate sources told ABCNEWS that initial tests detected bentonite, though the White House initially said the chemical was not found.

As far as is known, only one country, Iraq, has used bentonite to produce biological weapons, but officials caution that the presence of the chemical alone does not constitute firm evidence of Iraqi involvement.

[...]

While it's possible countries other than Iraq may be using the additive, it is a trademark of Iraqi leader Saddam Hussein's biological weapons program.

"It means to me that Iraq becomes the prime suspect as the source of the anthrax used in these letters," former U.N. weapons inspector Timothy Trevan told ABCNEWS.

[...]

Raising new questions about whether Saddam Hussein was involved in the Sept. 11 attacks, officials in the Czech Republic now confirm for the first time that a key hijacker met with an Iraqi intelligence agent in Prague.

- ABC News Article

The Truth

All of those factual claims -- each and every one of them, separately -- were completely false, demonstrably and unquestionably so. There is now no question about that. Yet neither ABC nor Ross have ever retracted, corrected, clarified, or explained these fraudulent reports -- reports which, as documented below, had an extremely serious impact on the views formed by Americans in those early, critical days about the relationship between the 9/11 attacks, the anthrax attacks and Iraq. 
- The unresolved story of ABC News’ false Saddam-anthrax reports

Apparently, ABC was also told BEFORE they aired the story they were wrong. Source

The Retraction

In a 2008 interview with TVNewser, Ross said the sources for the initial bentonite report later corrected themselves and he reported their correction several days later. 

"My sources were good," Ross said at the time. "We just got information that became outdated before they could update."

- Source, which references TVNewser interview

Justice Department investigating Speaker Hastert for possible connections to Abramoff scandal [May 24, 2006]

The News

On May 24, 2006, in the Top Story on World News Tonight, Ross reported that the Justice Department was investigating Speaker of the House, Dennis Hastert, for possible connections to the Jack Abramoff corruption scandal. Source

Asked if the alleged inquiry should have been the top story on "World News Tonight," Ross said: "Questions are being raised about the speaker of the House -- that's worthy of a lead story."

The Truth

The US Department of Justice flatly denied that Speaker Hastert was under investigation. Deputy Attorney General Paul J. McNulty said "[w]ith regard to reports suggesting that the Speaker of the House is under investigation or 'in the mix,' as stated by ABC News, I reconfirm, as stated by the Department earlier this evening, that these reports are untrue." Source

The Jack Abramoff scandal involved several people in the government, but Hastert was in the clear.

The Retraction

ABC News does not retract, but instead doubles down.

Despite a flat denial from the Department of Justice, federal law enforcement sources say ABC News accurately reported that Speaker of the House Dennis Hastert is "in the mix" in the FBI investigation of corruption in Congress.
- Corruption Investigation: Hastert "In the Mix" [May 24, 2006]
ABC News' story about Speaker of the House Dennis Hastert set off a wave of reaction from Chicago talk radio to the wells of the Capitol. There it seems to have added fuel to the fire in the dispute between the executive branch and Congress.

ABC News Stands by Its Report

As for the facts of ABC News' story itself, this is what we've confirmed today: 

[...]

That, although Hastert is not a formal target, the FBI has been looking into a letter Hastert and others sent to the Secretary of the Interior urging her to block an Indian casino that would have competed with casinos represented by Abramoff.

- Hastert Fights Back Against ABC News Report [May 25, 2006]


Wednesday's World News Tonight and ABCNews.com led with an exclusive story reporting on the federal investigation into the activities of former Washington lobbyist Jack Abramoff expanding to include US House or Representatives Speaker Dennis Hastert. The report, by ABC News Chief Investigative Correspondent Brian Ross, was based on information provided to ABC News by federal officials with knowledge of the probe.

Ross' report on Wednesday night prompted two official denials by the US Department of Justice, the first stating that "Speaker Hastert is not under investigation by the Justice Department." A second denial, released shortly after midnight, quoted Deputy Attorney General Paul J. McNulty, who said "[w]ith regard to reports suggesting that the Speaker of the House is under investigation or 'in the mix,' as stated by ABC News, I reconfirm, as stated by the Department earlier this evening, that these reports are untrue."

ABC News stands by its story. Ross and his team posted a series of updates to the ABCNews.com "Blotter" reporting that "federal law enforcement" authorities had re-confirmed to them that, although Hastert is not a formal subject or target of the probe, "ABC News accurately reported that Speaker of the House Dennis Hastert is 'in the mix' in the FBI investigation of corruption in Congress."

- Inside Out: The Abramoff Investigation and Speaker Hastert [May 26, 2006]

Possible Tea Party link to mass shooting in Aurora, Colorado movie theater [July 20, 2012]

The News

Stephanolpoulos: I’m going to go to Brian Ross. You’ve been investigating the background of Jim Holmes here. You found something that might be significant.  

Ross: There’s a Jim Holmes of Aurora, Colorado, page on the Colorado Tea party site as well, talking about him joining the Tea Party last year. Now, we don’t know if this is the same Jim Holmes. But it’s Jim Holmes of Aurora, Colorado.  

Stephanolpoulos: Okay, we’ll keep looking at that. Brian Ross, thanks very much.

- The above segment occurred live on air. It is transcribed here.

The Retraction

An earlier ABC News broadcast report suggested that a Jim Holmes of a Colorado Tea Party organization might be the suspect, but that report was incorrect. ABC News and Brian Ross apologize for the mistake, and for disseminating that information before it was properly vetted.

- ABC News Article

As a candidate, Donald Trump directed Flynn to make contact with the Russians [December 1, 2017]

The News

JUST IN: @BrianRoss on @ABC News Special Report: Michael Flynn promised ‘full cooperation to the Mueller team’ and is prepared to testify that as a candidate, Donald Trump ‘directed him to make contact with the Russians.’
- ABC News Tweet, December 1, 2017

The Truth

This was "big news", because Trump has directly denied having any knowledge that anyone involved with his campaign was in contact at any point with Russian officials.

The stock market dropped significantly on the publishing of this fake news. Source 1 Source 2.

What really happened:

CLARIFICATION of ABC News Special Report: Flynn prepared to testify that President-elect Donald Trump directed him to make contact with the Russians *during the transition* -- initially as a way to work together to fight ISIS in Syria, confidant now says. https://t.co/ewrkVZBTbc pic.twitter.com/GQAKwT1Eda
- ABC News Tweet, December 2, 2017
ROSS: David, a clarification tonight on something one of Flynn's confidants told us and we reported earlier today. He said the President has asked Flynn to contact Russia during the campaign. He's now clarifying that saying, according to Flynn, candidate Trump asked him during the campaign to find ways to repair relations with Russia and other hot spots. And then after the election the president-elect told them to contact Russia on issues including working together to fight ISIS.
- Clarification on air, World News Tonight, ABC [Source]

Hardly news material.

The Retraction

We deeply regret and apologize for the serious error we made yesterday. The reporting conveyed by Brian Ross during the special report had not been fully vetted through our editorial standards process. As a result of our continued reporting over the next several hours ultimately we determined the information was wrong and we corrected the mistake on air and online.

It is vital we get the story right and retain the trust we have built with our audience –- these are our core principles. We fell far short of that yesterday. Effective immediately, Brian Ross will be suspended for four weeks without pay.

This is the correction that was issued Friday: During a live Special Report, ABC News reported that a confidant of Lt. Gen. Michael Flynn said Flynn was prepared to testify that then-candidate Donald Trump instructed him to contact Russian officials during the campaign. That source later clarified that during the campaign, Trump assigned Flynn and a small circle of other senior advisers to find ways to repair relations with Russia and other hot spots. It was shortly after the election, that President-elect Trump directed Flynn to contact Russian officials on topics that included working jointly against ISIS.

- ABC News statement on Michael Flynn report

ABC News on Saturday suspended investigative reporter Brian Ross for four weeks without pay for his erroneous report on Michael Flynn, which it called a “serious error.” Source

Ross, the network's chief investigative reporter, will no longer cover stories related to President Trump. Source

Mueller issues subpoena to Deutsche Bank in Russia probe [December 5, 2017]

The News

Mueller issues subpoena to Deutsche Bank in Russia probe

Special counsel Robert Mueller has issued a subpoena to Germany’s largest bank, in a possible sign the investigation into Russian election interference may be expanding toward President Trump’s finances.

Mueller sought records from Deutsche Bank, a source familiar with the subpoena told ABC News.

Specific requests of the bank were not immediately clear, but ABC News previously reported that Deutsche Bank lent the Trump Organization more than $300 million for real estate transactions before Trump became president.

- Archived ABC News Article

The Truth

(Snippet below taken from analysis of Bloomberg's identical mistake)

"The news was stunning because Trump had made public comments that explicitly warned Mueller not to use the Russia-collusion probe as an excuse to dig into his business records. If Mueller was subpoenaing Deutsche Bank to get to the Trump family’s finances, it meant that a constitutional crisis could erupt at any time if Trump fired Mueller. Knowing this, one would assume that Bloomberg made sure that it had the facts down cold before reporting that Mueller had “zeroed in” on the Trump."

"This week, though, that would be a bad assumption. Bloomberg had to issue a correction earlier today and dash hopes (among some) for the impending Muellergeddon. The special counsel had subpoenaed Deutsche Bank, but the records related to Paul Manafort, not Trump."

"We already know that Mueller has targeted Manafort and his business partner Rick Gates, thanks to the long indictment that his office released and the multimillion-dollar bail arrangements for both defendants. Subpoenaing bank records for an already-indicted defendant in a money-laundering case barely qualifies as news at all, let alone a major development."

- Analysis from HotAir

The Retraction

ABC News did not issue any retraction. They merely stealth edited the bold part of the article below.

Mueller issues subpoena to Deutsche Bank in Russia probe

Special counsel Robert Mueller has issued a subpoena to Germany’s largest bank, in a possible sign the investigation into Russian election interference may be expanding toward the finances of President Donald Trump or other individuals under scrutiny by the special counsel.

Mueller sought records from Deutsche Bank, a source familiar with the subpoena told ABC News.

Specific requests of the bank were not immediately clear, but ABC News previously reported that Deutsche Bank lent the Trump Organization more than $300 million for real estate transactions before Trump became president.

- Corrected ABC News Article

CBS News

Donald Trump Jr. was offered access to hacked Democratic data during campaign [December 8, 2017]

The News

Donald Trump Jr. was offered access to hacked Democratic data during campaign
In September, Trump's son was sent a decryption key and a website address through WikiLeaks to hacked documents. CBS News has confirmed that Donald Trump Jr. received an email in September 2016 offering access to hacked Democratic Party data.  The emailed offer was dated Sept. 4 and was for a decryption key and website address providing access through WikiLeaks for hacked the documents.  The new revelation was first reported by CNN.

In a statement Alan Futerfas, Trump Jr.'s attorney said, "This is just the campaign receiving thousands of unsolicited emails on every possible topic."  Futerfas added that the unsolicited email came from "a guy simply alerting the campaign to the fact that there was a new WikiLeaks release."  The attorney insists that Trump Jr. never communicated with the person who sent the email, has no idea who he is and never responded to the email.

[...]

According to CNN, the email sent to Trump Jr. also offered access to data hacked from former Secretary of State Colin Powell. His stolen emails were published 10 days later. 
 
- Original CBS Article, archived

The Truth

The implication being that the DNC leak that Wikileaks released publicly on September 13 2016 were given to Trump Jr. in this email on September 4th privately (9 days before being made public).

As it happens, the email was actually sent on September 14th, one day after the leak was made public - not September 4th.

The difference between September 4th and September 14th is the difference between someone merely flagging already public information and someone quietly slipping the GOP nominee and his team advance access to hacked correspondences. (More analysis)

The Retraction

House Intel investigates Trump Jr. email involving documents hacked during campaign
Editor's note: An earlier version of this story incorrectly stated the email was dated Sept. 4, 2016, instead of Sept. 14, 2016. The information was erroneously confirmed by a source, who subsequently sent the actual email to CBS News confirming the Sept. 14 date. The report has been updated to reflect the correct date, and the email is included in this update.

CBS News has confirmed that Donald Trump Jr. received an email in September 2016 offering access to hacked Democratic Party data. The emailed offer, which has been obtained by CBS News, was dated Sept. 14 and was for a decryption key and website address providing access through WikiLeaks for hacked the documents. At that point, however, the offered data was already available publicly online. Congressional investigators are looking into the email exchange. The new email was first reported by CNN, which erroneously said the email was sent on Sept. 4.

A source who received the email in question tells CBS News there were about 20 people cc'd on the email. Their names have been redacted in the above email. The sender thought he had obtained then-candidate Trump's email. But the source says [email protected] was not a valid email for Mr. Trump.

The WikiLeaks DNC information referred to in the email appears to have been released the day before on Sept. 13, when Wikileaks tweeted the identical link and decryption key referenced in the email.

Former Secretary of State Colin Powell's stolen emails, also noted in the email, were also published on Sept. 13.

- CBS News' updated article

MSNBC

Turkish President Erdogan seeking asylum in Germany amid coup [July 15, 2016]

The News

During a coup in Turkey, MSNBC's Kyle Griffin (accidentally?) assists the military coup with a tweet that falsely states the Turkish President had fled and was seeking asylum in Germany:

Senior US military source tells NBC News that Erdogan, refused landing rights in Istanbul, is reported to be seeking asylum in Germany.
- Archived Tweet, since deleted

The Truth

And a member of Turkey's ruling Justice and Development Party (AKP) said on BBC that Erdogan is "in the country. He is monitoring."

According to WashingtonPost:

The president addressed the nation using FaceTime, describing the events as "an attempt at an uprising by a minority within our armed forces" and called on supporters to take to the streets.

The tweet was false, and resulted in Turkey demanding NBC apologize for 'false' Erdogan report.

As Julian Assange noted in a tweet:

The most serious case of recent fake news is not on Trump's #FakeNewsAwards list. NBC substantially assisted the military coup in Turkey which killed hundreds. NBC falsely reported, citing a "senior U.S. military source", that Erdoğan had fled the country.

The Retraction

Well, he did delete the tweet...

Sources: Email shows effort to give Trump camp. hacked... [December 8, 2017]

The News

In this MSNBC video news, intelligence and national security correspondent Ken Dilanian says:

[Transcript] Two sources with direct knowledge of this are telling us that congressional investors have obtained an email from a man named Mike Erikson, obviously they don't know if that's his real name, offering Donald Trump and his son Donald Trump Jr. access to Wikileaks documents. This was about September 2016, right in the middle of the campaign, when Wikileaks was putting out some documents, hadn't put out other documents. Remember, the Russians had hacked the Democrats, and handed this stuff over to Wikileaks. So the issue here is congressional investigators do not know whether or not this was a legitimate, real overture from Wikileaks... If it was a real overture from Wikileaks, obviously it raises a host of questions, it goes to the heart of the collusion question, because Wikileaks was essentially acting as an agent of Russian Intelligence publishing hacked emails that hurt the Democrats and helped Donald Trump.

The Truth

The implication being that the DNC leak that Wikileaks released publicly on September 13 2016 were given to Trump Jr. in this email on September 4th privately (9 days before being made public).

As it happens, the email was actually sent on September 14th, one day after the leak was made public - not September 4th.

The difference between September 4th and September 14th is the difference between someone merely flagging already public information and someone quietly slipping the GOP nominee and his team advance access to hacked correspondences. (More analysis)

Wikileaks tweeted about this, saying:

While Trump's #FakeNewsAwards attributes the "bronze" (#3) medal to CNN, in fact, NBC & CBS also originated or "verified" the same false story in an extraordinary case of triple fake news placement that still lacks all transparency or discipline.

The Retraction

Later that day, NBC News published the following article:

Trumps got emails offering documents after WikiLeaks made them public

WASHINGTON — An email that was sent to then-candidate Donald Trump and his son Donald Trump Jr. in Sept. 2016 pointed them to hacked WikiLeaks documents that had already been made public, according to a copy of the email provided by Trump Jr.'s lawyer.

The email, first reported by CNN, offered a decryption key and a website address to access the documents, the officials said.

But the email is dated Sept 14, not Sept 4, as CNN had reported. On Sept 13, the day before the email, WikiLeaks had tweeted links to what the group said was 678.4 megabytes of DNC documents.

- Article

Less a retraction, more of a pointing the finger at CNN.

New York Times

Global recession, market may never recover [November 9, 2016]

The News

Paul Krugman: The Economic Fallout
It really does now look like President Donald J. Trump, and markets are plunging. When might we expect them to recover? [...]

Still, I guess people want an answer: If the question is when markets will recover, a first-pass answer is never...

So we are very probably looking at a global recession, with no end in sight. I suppose we could get lucky somehow. But on economics, as on everything else, a terrible thing has just happened.

- NYT Article

The Truth

The DOW was around 18,000 when Trump was elected. A year later, it was around 23,000. As of today (late January 2018) it's around 26,000. Source

Mentioned in Trump's 2017 Fake News Awards.

Government Report Finds Drastic Impact of Climate Change on U.S. [August 7, 2017]

The News

Government Report Finds Drastic Impact of Climate Change on U.S.
...The draft report by scientists from 13 federal agencies, which has not yet been made public, concludes that Americans are feeling the effects of climate change right now...

Scientists say they fear the Trump administration could change or suppress the report...

A copy of it was obtained by The New York Times...

- Archived Article

That premise suggests that the Trump administration is stifling a damaging draft report — part of the congressionally mandated National Climate Assessment — with dire warnings about climate change. Quoted from WashingtonPost Article.

The Truth

As noted in this WashingtonPost article:

Though it may be the case that certain scientists maintain such fears, that’s a pretty tough position in light of the fact that the report "was uploaded by the nonprofit Internet Archive in January" and publicized by the New York Times in August...

Any intimation that the Trump administration is blocking or somehow suppressing a dire climate-change study is explosive stuff, in large part because it would align with actual transparency problems.

White House press secretary Sarah Huckabee Sanders blasted away in a statement: “It’s very disappointing, yet entirely predictable to learn The New York Times would write off a draft report without first verifying its contents with the White House or any of the federal agencies directly involved with climate and environmental policy. As others have pointed out – and The New York Times should have noticed – drafts of this report have been published and made widely available online months ago during the public comment period. The White House will withhold comment on any draft report before its scheduled release date.”

The Retraction

The article was updated with some changes:

  • The title was changed from "Government Report Finds Drastic Impact of Climate Change on U.S." to "Scientists Fear Trump Will Dismiss Blunt Climate Report"
  • Minor wording changes, such as "A copy of it was obtained by The New York Times" to "It was uploaded to a nonprofit internet digital library in January but received little attention until it was published by The New York Times".
  • The below Correction was added to the bottom of the article:
Correction: August 9, 2017 

An article on Tuesday about a sweeping federal climate change report referred incorrectly to the availability of the report. While it was not widely publicized, the report was uploaded by the nonprofit Internet Archive in January; it was not first made public by The New York Times.

Mentioned in Trump's 2017 Fake News Awards.

Washington Post

Packed to the rafters

The News

On December 9, 2017, Donald Trump tweeted the following:

GREAT EVENING last night in Pensacola, Florida. Arena was packed to the rafters, the crowd was loud, loving and really smart. They definitely get what’s going on. Thank you Pensacola!

Dave Weigel, a Washington Post reporter, tweeted back "Packed to the rafters" with an image of the Arena showing it to be pretty empty during Trump's event.

The Truth

As Trump and Snopes both note, Weigel was lying. He used a photo that was from a different time period from the speech, for the sole purpose of making Trump look like a liar and fool.

The Retraction

Dave Weigel apologized in a tweet, saying he "[w]as confused by the image of you walking in the bottom right corner" - implying he thought it was a legit photo from the event, because a blurry man in the corner of his photo bore some resemblance to Trump.

The Guardian

Trump dump: president throws entire box of fish food into precious koi carp pond [November 6, 2017]

The News

Trump dump: president throws entire box of fish food into precious koi carp pond
While his host, Japan’s prime minister Shinzo Abe, spoons small amounts of feed, the US leader gives the fish a large feast

It was perhaps only a matter of time before Donald Trump’s brasher instincts smashed through the ring of decorum that had held fast on his gaffe-free first day in Japan.

The victims: the colourful, and much loved, koi carp of Akasaka palace in Tokyo.

[...]

Having apparently lost patience with tempting the fish to the edge with modest offerings of food, Trump simply upended his wooden container and dumped its entire contents into the water.

[...]

Trump is not alone in misjudging the fishes’ appetite, however. According to the Aquascape website, overfeeding is the most common mistake made by keepers of koi carp.

“This can make your fish sick, and excessive amounts of waste that strains the limits of what can be biologically reduced, results in a decline of water quality,” the site says.

- Archived Article, Original Link that has since been updated

The Truth

As seen in this video, Trump was merely following the lead of Japan PM, who dumped his box in first.

The Retraction

The article was silently updated to say the below instead:

Fishy business: Trump and Abe dump fish food into precious koi carp pond
US president and Japanese host give fish a large feast on second day of former’s five-nation tour of Asia

Donald Trump and the Japanese prime minister, Shinzo Abe, have taken a forceful approach to feeding fish on the second day of the US president’s five-nation tour of Asia.

Standing beside a pond brimming with colourful koi carp in the Akasaka palace in Tokyo, the two men began spooning out fish food before appearing to lose patience and emptying their wooden containers with a shake.

- Archived link, Live Article

Time Magazine

U.S. military using nerve gas on Vietnam War defectors [June 8, 1998]

The News

This was a feature presentation of news magazine show "Newsstand: CNN & Time".

CNN, in partnership with sister Time magazine, ran a report that Operation Tailwind in 1970 in Vietnam involved the use of Sarin gas to kill a group of defectors from the United States military. The Pentagon denied the story. Skeptics deemed it improbable that such an extraordinary and risky atrocity could have gone unnoticed at the height of the Vietnam War's unpopularity.

- Quoted from Wikipedia
[T]he report had falsely cast the United States Government, and in particular its military and intelligence arms, as brazenly using and concealing the use of one of the most forbidden weapons in the modern arsenal, a nerve gas banned by numerous international treaties.

A day after the piece was broadcast, a slightly modified version of the account of a mission code-named Operation Tailwind was published in Time

- Quoted from NYT Article on the presentation

Washington Post Article

The Retraction

Walter Isaacson, Time's managing editor, declined to elaborate on a statement he issued yesterday, which said, Based on our own investigation and that conducted by CNN, we have concluded that the facts simply do not support the allegations that were made.

 - Quoted from NYT Article

Bust of Martin Luther King Jr. removed from Oval Office [January 20, 2017]

The News

TIME White House correspondent Zeke Miller tweets that bust of Martin Luther King Jr. had been removed from the Oval Office. 
- [Tweet since removed, though admitted here]

Time also published an article here with this mistaken information. Unfortunately, even the earliest snapshot does not have that recorded, and only records their retraction:

Correction: An earlier version of the story said that a bust of Martin Luther King had been moved. It is still in the Oval Office.

The Truth

The bust was still there, Zeke just didn't see it. Snopes article

The Retraction

Correction: The MLK bust is still in the Oval Office. It was obscured by an agent and door.
- Zeke Miller Tweet
No news organization ever wants to make an error, but we all have procedures for handling them when we do. Zeke moved quickly to correct the record, and we stand behind him for taking responsibility for the mistake. He and our other reporters will continue to cover the new Administration thoroughly, fairly and fearlessly.

- Time Magazine Note to Readers

Bloomberg

Trump Deutsche Bank Records Said to Be Subpoenaed by Mueller [December 5, 2017]

The News

Trump Deutsche Bank Records Said to Be Subpoenaed by Mueller

Special prosecutor Robert Mueller zeroed in on President Donald Trump’s business dealings with Deutsche Bank AG as his investigation into alleged Russian meddling in U.S. elections widens.

Mueller issued a subpoena to Germany’s largest lender several weeks ago, forcing the bank to submit documents on its relationship with Trump and his family, according to a person briefed on the matter, who asked not to be identified because the action has not been announced.

- Archived Bloomberg Article

The Truth

"The news was stunning because Trump had made public comments that explicitly warned Mueller not to use the Russia-collusion probe as an excuse to dig into his business records. If Mueller was subpoenaing Deutsche Bank to get to the Trump family’s finances, it meant that a constitutional crisis could erupt at any time if Trump fired Mueller. Knowing this, one would assume that Bloomberg made sure that it had the facts down cold before reporting that Mueller had “zeroed in” on the Trump."

"This week, though, that would be a bad assumption. Bloomberg had to issue a correction earlier today and dash hopes (among some) for the impending Muellergeddon. The special counsel had subpoenaed Deutsche Bank, but the records related to Paul Manafort, not Trump."

"We already know that Mueller has targeted Manafort and his business partner Rick Gates, thanks to the long indictment that his office released and the multimillion-dollar bail arrangements for both defendants. Subpoenaing bank records for an already-indicted defendant in a money-laundering case barely qualifies as news at all, let alone a major development."

- Analysis from HotAir

The Retraction

Deutsche Bank Records Said to Be Subpoenaed by Mueller

Corrects Dec. 5 story that said subpoena ‘zeroed in’ on Trumps

Subpoena is said to seek information on affiliated people

Deutsche Bank AG provided records to special prosecutor Robert Mueller’s investigation after receiving a subpoena several weeks ago, according to a person briefed on the matter.

Those records pertain to people affiliated with President Donald Trump, said the person, who asked not to be identified because the action hasn’t been announced. Several news outlets -- including Bloomberg -- reported yesterday that the subpoena targeted Trump and his family’s bank records, which was disputed by Trump’s personal lawyer and the White House.

"We have confirmed that the news reports that the Special Counsel had subpoenaed financial records relating to the president are false. No subpoena has been issued or received. We have confirmed this with the bank and other sources," Trump’s lawyer John Dowd wrote in an email Dec. 5.

- Corrected Bloomberg Article

Newsweek

Watch Donald Trump Handshake Rejected By Polish First Lady In Hilariously Awkward Exchange [July 6, 2017]

The News

WATCH DONALD TRUMP HANDSHAKE REJECTED BY POLISH FIRST LADY IN HILARIOUSLY AWKWARD EXCHANGE
...The two leaders shake hands, with Trump leaning in and patting the Polish president on his right shoulder. Trump then leans further, toward Duda's wife, extending his arm for a handshake with the first lady. Instead, she glides past him, walking toward Melania Trump and reaching out to embrace her instead of the U.S. president.

The exchange immediately went viral, as viewers wrote that Trump was "owned" by the Polish first lady.
 
- Article

Accompanying the article was a video, which was selectively edited and cut short a few seconds before the First Lady actually does shake Trump's hand.

The Truth

Even Snopes acknowledges this was fake news with selective video editing:

However, extending the clip by just a couple of seconds gives an accurate picture of the full encounter, with Kornhauser-Duda shaking hands with Donald Trump immediately after greeting the U.S. First Lady. 

So Kornhauser-Duda did shake Donald Trump’s hand. She just shook Melania Trump’s hand first. Further, she did not appear to even see Donald Trump’s extended hand. As the two presidents shake hands, Kornhauser-Duda begins walking over to Melania Trump, appearing to maintain eye contact with her at all times, meaning she quite possibly didn’t catch the President’s attempted handshake in her peripheral vision.

Finally, there is a certain order or choreography to the greetings, which Kornhauser-Duda appears to have been following. First, the two heads of state shake hands, while the two first ladies do the same, then the First Lady of Poland shakes hands with the President of the United States, while the First Lady of the United States shakes hands with the President of Poland.

So even if Agata Kornhauser-Duda did see Donald Trump’s outstretched hand at the last moment, the fact that the two did not shake hands right then does not necessarily mean she was “snubbing” or “refusing” or even “smoothly avoiding” Trump. Instead, she may simply have been following protocol.

The Retraction

Newsweek updated their article, prefixing it with this:

Update, 2:25 p.m. EDT—An extended video of the encounter during which President Donald Trump reaches out his arm to the first lady of Poland shows Agata Kornhauser-Duda eventually shaking the president’s hand, after initially passing him by in favor of greeting first lady Melania Trump. The mildly awkward and humorously relatable exchange was just that, and no apparent swipe at the U.S. president. Trump also shook German Chancellor Angela Merkel’s hand on Thursday afternoon, after months of anticipation following their White House meeting, when Trump did not take up Merkel's offer to shake hands in front of the cameras.

Snopes

FALSE: Nobel Committee Regrets Obama Peace Prize [Sept 14, 2014]

The News

CLAIM: The Nobel Committee has expressed regret for awarding the 2009 Peace Prize to President Obama.
FALSE

- Article

The Truth

From BBC on September 17, 2015: "Nobel secretary regrets Obama peace prize"

Clinton

Leaked Podesta Email: CTR

Link to email, view attachment on email for quotes below.

MEDIA RELATIONS: Correct The Record staff members have conducted over 900 on-the-record and off-the-record media interviews, including over 150 since CTR became independent of AB, to correct facts in stories going to print or on air, to counter-punch and balance Republican attacks on Clinton, and to kill negative stories before they are even published.

IMPACTING THE DIALOGUE: CTR has identified 372 surrogates including influential and frequent pundits on broadcast and cable news for Presidential 2016 politics and provided them around 80 sets of talking points, background materials and briefings on topical issues to defend and accurately portray Clinton and her record since the split, more than 400 in total.

Correct The Record hosted 8 media training sessions in New Hampshire, Nevada, Ohio, Colorado, Minnesota, Michigan, DC, and at the DNC meeting, attended by nearly 150 surrogates since the split. In total, CTR has held 16 training sessions in California, New Hampshire, Iowa, Nevada, and South Carolina. To better prepare themselves to defend and promote Hillary Clinton, over 200 surrogates have attended these trainings. 

Correct The Record also distributes media advisories to 960 members of the national media and 10,756 regional reporters in 28 states including Wisconsin, Florida, South Carolina, Kentucky, Iowa, New Hampshire, Pennsylvania, Colorado, California, Virginia, North Carolina, and Ohio. Talking points and memos are also distributed regularly to 369 televisions producers and bookers.


Democratic National Committee

The Democratic National Committee is the formal governing body for the United States Democratic Party. The committee coordinates strategy to support Democratic Party candidates throughout the country for local, state, and national office. The committee also was heavily biased pro-Clinton and anti-Sanders during the 2016 presidential race.

On May 5th 2016, an internal email thread among several DNC persons says:

It might may no difference, but for KY and WVA can we get someone to ask his belief. Does he believe in a God. He had skated on saying he has a Jewish heritage. I think I read he is an atheist. This could make several points difference with my peeps. My Southern Baptist peeps would draw a big difference between a Jew and an atheist.
It's these Jesus thing.
AMEN


CNN

Donna Brazile, CNN contributor, shares debate questions with Clinton in advance

On March 5th 2016, Donna emailed several senior Clinton campaign members the following:

Subject: One of the questions directed to HRC tomorrow is from a woman with a rash

Her family has lead poison and she will ask what, if anything, will Hillary do as president to help the ppl of Flint.

On March 6th 2016 (the day after), a CNN Primary debate between Clinton and Bernie Sanders took place, and the following question was asked

COOPER: I want to go to Lee-Anne Walters. This is Lee-Anne Walters. She was one of the first people to report problems with the water in Flint. One of her twin boys stopped growing. Her daughter lost her hair.

She says she’s undecided, and has a question for both of you to answer, but we’ll start with Senator Sanders. Ms. Walters?

QUESTION: After my family, the city of Flint and the children in D.C. were poisoned by lead, will you make a personal promise to me right now that, as president, in your first 100 days in office, you will make it a requirement that all public water systems must remove all lead service lines throughout the entire United States, and notification made to the — the citizens that have said service lines.

- Source Video, Source Transcript

On March 12th, Donna sends another email to Clinton's campaign:

Subject: Re: From time to time I get the questions in advance

Here's one that worries me about HRC.

DEATH PENALTY

19 states and the District of Columbia have banned the death penalty. 31 states, including Ohio, still have the death penalty. According to the National Coalition to Abolish the Death Penalty, since 1973, 156 people have been on death row and later set free. Since 1976, 1,414 people have been executed in the U.S. That’s 11% of Americans who were sentenced to die, but later exonerated and freed. Should Ohio and the 30 other states join the current list and abolish the death penalty?

After an acknowledgement, she replies:

I'll send a few more. Though some questions Roland submitted

On March 13th in a CNN town hall with Bernie Sanders and Hillary Clinton, Roland Martin asked the following:

MARTIN:  Secretary Clinton, since 1976, we have executed 1,414 people in this country.  Since 1973, 156 who were convicted have been exonerated from the death row.  This gentleman here is one of them.  

This is Ricky Jackson, wrongfully convicted of murder in 1975, he spent 39 years in prison.  He is undecided.  Ricky, what is your question? 

QUESTION:  Thank you, Senator.  Thank you for taking my question.  

As stated, I did spend 39 years of my life in prison for a crime of murder I did not commit, and it was only through heroic efforts of the Ohio Innocence Project at the University of Cincinnati that I was ultimately exonerated and am able to stand before you today.  

QUESTION:  Thank you. 

Senator, I spent some of those years on death row, and — excuse me, I’m sorry. 

MARTIN:  It’s OK, brother. 

QUESTION:  I came perilously close to my own execution, and in light of that, what I have just shared with you and in light of the fact that there are documented cases of innocent people who have been executed in our country, I would like to know how can you still take your stance on the death penalty in light of what we know right now.

- Source Video, Source Transcript

In July 2016, Donna Brazile became interim Democratic National Committee chairperson and her CNN contract was suspended.

On October 14th 2016, CNN accepted Donna Brazile's resignation, making this statement:

CNN never gave Brazile access to any questions, prep material, attendee list, background information or meetings in advance of a town hall or debate. We are completely uncomfortable with what we have learned about her interactions with the Clinton campaign while she was a CNN contributor.

CNBC Article, CNNMoney Article, WashingtonPost Article

New York Times

NYT gives Cablegate's publication schedule to State Department headed by Clinton 9 days in advance

Email shows New York Times handed over Cablegate's publication schedule to the US government (without telling @WikiLeaks) giving the State Department, then headed by Hillary Clinton, up to 9 days in advance to spin the revelations or create diversions.
- Wikileaks Tweet